Ahad, 28 Ogos 2011

Eidulfitri Dalam Perspektif Sunnah

ASSALAMU'ALAIKUM..
Alhamdulillah Eidulfitri kian tiba. Selepas kita berpuasa sebulan kini tiba saat kita merayakannya. Eidulfitri merupakan hari yang diharuskan kita bersuka ria dan menzahirkan kegembiraan. Eidulfitri membawa maksud pulang dalam keadaan fitrah. Fitrah maknanya bersih dan yang bersih adalah hati yang sudah dididik oleh tarbiah (pendidikan) Ramadhan. Maka dengan erti kata lain, tujuan kita berhari raya ialah bagi meraikan kejayaan kita berpuasa di bulan Ramadhan dalam masa yang sama mengekalkan momentum tarbiyyah Ramadhan yang mana maqasid (tujuan) utamanya iaitu menjadi insan yang bertaqwa kepad Allah S.W.T.

Eidulfitri Yang Di Tuntut

Sebagaimana yang ditegaskan bahawa puasa disyariatkan bagi mencapai maqasid taqwa. Maka sambutan hari raya mestilah selari dengan apa yang di tuntut oleh syarak. Anas r.a menceritakan:

“ Ketika Rasulullah S.A.W berhijrah ke Madinah, ada dua hari raya yang disambut meriah oleh penduduknya. Maka Baginda bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menggantikan untuk kamu dua hari yang lebih baik daripada itu, iaitu Eiduladha dan Eidulfitri .” (Hadis riwayat Abu Daud dan An-Nasa'i)

Jelas di sini, Eidulfitri bagi umat Islam bukan sekadar satu perayaan, adat atau budaya. Ianya juga bukanlah hari yang direka-reka oleh manusia. Ia merupakan anugerah Allah S.W.T sebagai tanda kasih dan rahmat-Nya kepada semua hamba-Nya yang taat serta ikhlas menjalankan ibadat puasa di bulan Ramadan. Apa yang menyedihkan kita sekarang ialah segelintir daripada manusia melakukan banyak kesalahan dalam menyambut hari raya. Malahan ada yang menyambut hari raya seperti kembali ke zaman jahiliyyah menyambut raya.


Amalan Eidulfitri Mengikut Sunnah

Bertakbir.
Bertakbir pada tarikh 1 Syawal bersempena Aidilfitri merupakan suatu amalan yang disyariatkan. Takbir pada hari Aidilfitri bermula ketika terlihatnya hilal (anak bulan) dan berakhir setelah selesainya kemuncak hari raya, iaitu ketika imam selesai berkhutbah. Firman Allah S.W.T:

"Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), supaya kamu membesarkan Allah (dengan bertakbir) kerana telah memberi petunjuk-Nya kepada kamu dan supaya kamu bersyukur." (Surah al-Baqarah:185)

Namun malang sekali pada waktu kini, amalan bertakbir sudah semakin kurang di adakan. Malahan hiburan pula yang semakin bertambah. Hiburan yang ditayangkan pula agak melampau sehinggakan kita lihat lelaki dan perempuan bergaul bebas di tambah dengan pemakaian yang tidak menutup aurat.


Lafaz ucapan selamat pada hari raya Aidilfitri.
Majoriti amalan umat Islam di Malaysia akan mengucapkan antara satu sama lain pada hari lebaran dengan ucapan ‘Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin’. Namun, apa yang lebih bertepatan dengan amalan para salafussoleh dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani r.h yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair r.a katanya:

“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).”


Meneruskan qiamullail.
Jika sepanjang bulan Ramadan kita telah bersungguh-sungguh menghidupkan malam kita dengan pelbagai ibadah terutamanya solat qiyam Ramadan (solat tarawih), ia seharusnya diteruskan juga pada hari-hari berikutnya dengan mengerjakan solat tahajjud. Saranan ini tidak bermaksud mengkhususkan pada malam Eidulfitri untuk dikerjakan qiamullail. Apa yang cuba ditekankan di sini adalah semangat mengerjakan qiyam Ramadan (solat tarawih) haruslah diteruskan dengan mengerjakan qiamullail pada hari-hari berikutnya sesudah bulan Ramadan. Istiqomah itu indah maka teruskan amalan qiamulail ini sehingga kita bertemu Ramadhan akan datang.

Memakai pakaian yang indah.
Disunnahkan kaum muslimin menghiaskan diri dengan pakaian yang indah-indah pada hari raya. Bagi kaum wanita pula walaupun disunnahkan memakai pakaian yang terbaik, namun mereka hendaklah menghindari dari memakai pakaian yang nipis,menampakkan susuk badan dan bercorak-corak serta perhiasan yang berlebih-lebihan sehingga menarik perhatian golongan lelaki. Disunnahkan juga bagi kaum lelaki memakai wangi-wangian tetapi tidak disunnahkan kepada kaumwanita. Sabda Rasulullah S.A.W:

"Mana-mana wanita yang memakai wangian lalu dia melintas di hadapan lelaki supaya mereka dapat menghidu kewangiannya, dia adalah penzina." (Hadis riwayat al-Nasaai)

Namun begitu bukanlah bermakna kaum wanita harus membiarkan dirinya berbau busuk. Islam adalah agama yang menitik-beratkan kebersihan serta kesihatan diri. Dibenarkan bagi wanita untuk memakai wangian yang keharuman sekadar untuk menjaga dirinya dari berbau busuk dan tidak sehingga menarik perhatian orang di sekelilingnya. Haruman-haruman yang kuat dan boleh menaikkan nafsu berahi hanyalah khusus untuk suaminya.

Mengerjakan Solat Aidilfitri
Di antara syiar yang palin utama dalam menyambut Aidilfitri adalah perlakasanaan solat Aidilfitri sebanyak 2 rakaat oleh seluruh umat Islam. Ibn Abbas r.a berkata:


"Rasulullah s.a.w telah keluar pada hari raya Aidilfitri kemudian terus mengerjakan solat hari raya sebanyak dua rakaat. Baginda tidak melakukan sebarang solat sebelumnya dan sesudahnya." ( Hadis riwayat al-Bukhari)

Mengerjakan Puasa Sunat Enam Hari Pada Bulan Syawal
Sabda Rasulullah S.A.W:

"Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari di bulan Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun." – (Hadis riwayat Muslim)

Demikianlah keutamaan puasa sunat enam hari di bulan Syawal. Hadis ini menjadi penguat bahawa Syawal yang datang menjadi pelengkap kepada penyempunaan Ramadhan yang sebelumya kita lakukan dalam mencapai ketaqwaan kepada Allah S.W.T

Terdapat banyak lagi perkara-perkara sunat yang dilakukan ketika menyambut Eidulfitri seperti berjalan kaki ke masjid untuk bersolat raya, mandi di pagi raya, dan makan sebelum menunaikan solat raya.

Penutup
Kesimpulannya, syawal menjadi penerus kepada maqasid puasa. Maka kita seharunya menyambut hari raya dalam keadaan tunduk bertakwa kepada Allah S.W.T. Inilah sebahagian daripada hukum-hakam dan amalan yang disunnahkan ketika menyambut bulan Ramadan al-Mubarak dan hari raya Eidulfitri menurut al-Quran dan sunnah yang sepatutnya dijadikan contoh ikutan bagi seluruh umat Islam. Janganlah kita mencemarkan tarbiyyah puasa yang kita ambil di bulan Ramadhan dengan melakukan dosa pula di waktu Syawal. Mudah-mudahan, sambutan hari raya Eidulfitri yang akan menjelma nanti disambut dengan penuh keikhlasan, kemeriahan dan selari dengan perintah Allah serta Rasul-Nya. Akhir kalam BUAT SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT


SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR & BATIN

3 ulasan:

fuad ansari berkata...

selamat menyambut hari kemenangan di hari yang mana manusia harus kembali kepada fitrah sesuai dengan nama aidilfitri..

mohon maaf andai ada salah silap sepanjang perkenalan... (",)

28 Ogos 2011 pada 11:09 PTG
Sarah Kim berkata...

selamat hari raya ustaz. maafkan saya kalau saya ada buat salah dekat ustaz :)

29 Ogos 2011 pada 2:59 PTG
MukhLiS berkata...

Fuad ansari : Sama la.. saya juga mohon maaf sepanjang perkenalan kita.
Kullu am wa anta bikhoir...

Sarah: ust pun mnx maaf juga.

31 Ogos 2011 pada 12:27 PG

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media