Sabtu, 5 November 2011

Nilai Pengorbanan


Allahu Akhbar,Allahu Akhbar, Allahu Akhbar..

Alhamdulillah bersyukur atas rahmat Allah S.W.T di atas rahmatNya masih lagi di kurniakan nikmat hidup dalam Islam, Iman dan Amal. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang merupakan anak dua orang yang disembelih.

Saat eiduladha menjelang, pasti kita kembali menghayati sirah nabi Allah Ibrahim a.s bersama dengan pengorbanan nabi Ismail a.s. Maka kembali kita bermuhasabah adakah kita sanggup melakukan pengorbanan sebegitu besar?

Nilai Pengorbanan

Seseorang itu dimuliakan bukanlah disebabkan oleh apa yang dimilikinya, tetapi kerana pengorbanannya untuk memberikan manfaat untuk orang lain. Besarnya nilai sesebuah pengorbanan itu. Dengan pengorbanan itu Allah S.W.T menyayangi kita,dengan pengorbanan itu,insan menghargai kita dan dengan pengorbanan itu jualah malaikat berdoa memohon rahmat buat kita. Malahan dalam al-Quran sebegitu banyak ayat yang Allah turunkan yang berkait dengan pengorbanan sebagai bukti ketaqwaan kepada Allah S.W.T. Misalnya dalam surah hujurat ayat ke 15

"Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan Rasulnya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya)."

Firman Allah S.W.T :

"Wahai orang-orang yang beriman , Adakah kamu suka Aku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih. Iaitu kamu beriman kepada Allah dan rasulNya serta berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya. " (As-soff : 10-11)

Ini membuktikan bahawa Allah S.W.T sangat memuliakan mereka yang berkorban dalam erti kata lain berjuang/berjihad demi agama Allah S.W.T. Peri penting pengorbanan itu jugalah menyebabkan As-Syahid Imam Hassan Al Bana telah meletakkan pengorbanan ciri kelima dalam 10 Rukun Baiah.

Begitu juga dalam ibadah korban. Seperti yang jelas dinyatakan dalam al-Quran, bukanlah sembahan korban yang dijadikan tujuan akan tetapi keikhlasan dan ketaqwaan adalah ukurannya dalam pengorbanan untuk Allah S.W.T.
Firman Allah SWT;

Maksudnya;

“Daging-daging korban dan darahnya itu, sekali-kali tidak dapat mencapai (keredhaan) Allah, akan tetapi (keikhlasan) yang lahir dari ketaqwaan darimulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah memudahkan bagimu (binatang korban itu) untuk kamu supaya kamu mengagongkan Allah lantaran petunjukNya kepadamu dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang melakukan kebaikan.”
(Surah al-Haj : ayat 37)

Walaupun penulisan saya kali ini tidaklah mennyatakan falsafah eiduladha secara mendalam,atas kefahaman kita seharusnya falsafah eidul adha perlu dihadami dalam diri kita agar kita semakin ikhlas dan semakin bertaqwa kepada Allah S.W.T.. Moga Allah S.W.T mengampunkan segala dosa kita dan memberi kita ruang untuk kita melakukan pengorbanan yang besar untuk agamaNya sekaligus membuatkan pengorbanan kita bermanfaat buat insan lain khususnya dan persekitaran di sekeliling kita umumnya.

Salam ‘Eidul Adha..
Kullu Am Wa Antum Bikhior
Takaballahu Minna Wa Minkum..

0 ulasan:

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media