Ahad, 4 Disember 2011

Lakaran Hijrah Shuhaib Ar Rumi

Mendapat gelaran Ar-Rumi memungkinkan untuk orang berfikir bahawa dia berketurunan dari bangsa Rom, akan tetapi ianya sama sekali meleset. Sebenarnya beliau berketerunan jati Arab. Berayah dari suku Numair dan ibu dari suku Tamim. Beliau dilahirkan di Mosul, 32 tahun sebelum Hijrah. Ayahnya merupakan seorang gabenor wilayah Al-Ablah pada masa pemerintahan Kisra . Memiliki perwatakan yang sederhana, berkulit coklat kemerah-merahan, bentuk tubuh yang sederhana dan rambut yang lebat. Siapakah beliau??? Beliau ialah Shuhaib Ar-Rumi atau nama lengkapnya Shuhaib bin Sinan bin Malik An-Numairi.

Sebelum Memeluk Islam Shuhaib Ar-Rumi melalui detik-detik sukar sebelum beliau tiba ke Mekah. Beliau melalui zaman kecilnya dalam suasana bahagia dan dibesarkan di tengah-tengah kehidupan istana milik ayahnya. Suatu hari, wilayah kekuasaan ayahnya diserbu oleh tentera Rom. Tentera Rom menawan sebahagian besar penduduk, di antaranya adalah Shuhaib yang ketika itu masih kecil. Semasa pencerobohan itu, Shuhaib ditangkap dan dibawa oleh pihak musuh berkelana ke pelbagai daerah, hingga akhirnya beliau dibeli oleh Abdullah bin Jad’an yang berasal dari Mekah. Setelah menghabiskan masa kanak-kanak dan remajanya di wilayah Rom, beliau akhirnya mahir berbahasa Rom. Ketelusan beliau dalam bekerja telah menarik hati dan menimbulkan rasa kagum tuannya terhadap kecergasan dan kecerdasan beliau. Akhirnya, tuannya memerdekakannya dan mengajaknya untuk menemaninya berniaga.

Memeluk Islam 
Ketika cahaya Islam bersinar di kota Makkah, Suhaib merupakan antara insan yangcepat menyambut seruan kebenaran, beliau pergi ke Dar Al-Arqom, dan mennyatakan keIslamannya di hadapan Rasulullah S.A.W. Panggilan iman yang tidak dapat dibendung atau mungkin pengaruh kepribadian Rasulullah S.A.W yang kesan-kesannya telah mengisi hati beliau dengan hidayah dan kasih sayang serta bosan dengan kesesatan dan kepalsuan hidup selama ini menyebabkan beliau tertarik dengan ajaran yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W. Shuhaib telah menggabungkan dirinya dengan kafilah orang-orang beriman. Bahkan ia telah membuat tempat yang luas dan tinggi dalam barisan orang-orang teraniaya dan tersiksa! Ketika seruan Hijrah Nabi Muhammad S.A.W untuk berhijrah ke Madinah, para sahabat yang telah berhijrah lebih dahulu, Shuhaib turut menyahut seruan berhijrah, beliau keluar untuk menyusul ke hijrah ke Madinah, namun perkara ini telah di hidu oleh kafir Quraish yang mengejar untuk menghalangi dan menahan beliau dari berhijrah. Kerana merasa dikejar, Shuhaib lalu berhenti dan berdiri di tempat yang tinggi, mengambil anak panah dari sarungnya dan ditujukan kepada para pengejarnya, seraya berkata:

"Hai kaum Quraisy, kalian telah mengetahui demi Allah bahwa aku adalah seorang yang mahir menggunakan panah dan senantiasa tepat membidik sasarannya. Dan, demi Allah, kalian tentu tidak akan mampu mencapai tempatku ini, kerana setiap anak panah akan membunuh seorang dari kalian. Jika panahku habis, kalian akan kulawan dengan pedangku." 

Seorang di antara pengejar berkata: "Sungguh, kami tak akan membiarkanmu pergi dengan membawa diri dan hartamu. Dulu engkau datang ke Makkah sebagai seorang miskin yang hina, dan kemudian kini menjadi kaya raya." 

Shuhaib lalu menjawab: Bagaimanakah pendapat kalian, jika seluruh harta yang ada padaku, kuserahkan kepada kalian dan aku dibolehkan meneruskan perjalanan?" 

Mereka serentak menjawab: "Ya."

Kemudian Shuhaib menunjukkan kepada mereka, tempat di rumahnya yang dipergunakan untuk menyimpan hartanya. Para kafir-Quraisy segera menuju rumah Shuhaib di Makkah dan mengambil hartanya. Mereka lalu melepaskan Shuhaib.

Dengan bergegas, Shuhaib menuju Madinah, meluru menyelamatkan agamanya untuk mencari redha Allah S.W.T dan RasulNya. Dia tidak merasa kecewa sedikit pun dengan harta yang telah diinfakkannya guna memetik kehidupan yang lebih segar yang didambakannya.Hal itu dibenarkan oleh wahyu dari langit dan Jibril a.s sebagai saksi.Firman Allah SWT:

"Dan di antara manusia ada orang yang menjual dirinya kerana mencari redha Allah, dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hambaNya." (Al-Baqarah : 207).

Menurut catatan tafsir ibnu katsir 

Berkata Ibnu Abbas, Anas, Said bin Musayyab dan beberapa sahabat yang lain bahwa ayat tersebut diturunkan berhubungan dengan peristiwa Shuhaib bin Sinan Ar-Rumi, yang akan mengikuti Nabi saw. berhijrah ke Madinah. Oleh orang-orang Quraisy dia dilarang berhijrah dengan membawa kekayaannya. Shuhaib tidak mengindahkan larangan orang-orang Quraisy itu bahkan dengan segala senang hati dan penuh keikhlasan ia menyerahkan semua kekayaannya asal ia dibolehkan berhijrah ke Madinah, maka turunlah ayat tersebut.

Setelah itu Sayyidina Umar bin Khattab beserta beberapa orang sahabat pergi menemui Suhaib dan berkata, "Daganganmu benar-benar beruntung." Berkata Suhaib, "Semoga dagangan saudara-saudara tidak rugi. Kedatangan saudara-saudara ini untuk apakah sebenarnya?" Sayyidina `Umar r.a. memberitahukan bahwa Allah swt. telah menurunkan ayat ini berhubung dengan peristiwa saudara.
Golongan kedua, yaitu orang-orang mukhlis seperti halnya Shuhaib yang selalu sama ucapan dan perbuatannya, kata-katanya sesuai dengan apa yang ada di dalam hatinya, bukan lain di mulut lain di hati, tidak bermuka dua. Mereka dengan penuh ikhlas mahu menjual dan mengorbankan dirinya dan semua yang ada padanya, demi untuk memperoleh redha Allah S.W.T.

Kekukuhan iman Shuhaib Ar-Rumi r.a juga dinyatakan melalui kata-katanya :

“Tidak ada peperangan sedikitpun yang dilakukan Rasulullah SAW kecuali aku ikut bersamanya. Tidak ada bai’ah yang dilakukukan oleh Rasulullah kecuali aku juga ikut di dalamnya. Tidak ada sirriyah (ekspedisi) sedikitpun kecuali saya ada didalamnya. Tidak ada penaklukan sedikitpun kecuali aku ada di sebelah kiri atau kanannya Rasulullah saw. Tidak ada ketakutan sedikitpun dihadapan mereka kecuali aku ada dihadapan mereka dan tidak di belakang mereka kecuali aku ada di belakang mereka. Dan tidak ada perlakuan bersama Rasulullah SAW antara aku dan musuh sedikitpun sampai Baginda meninggal kecuali aku berada disisinya”. 

Hebat lakaran sejarah hijrah Shuhaib Ar Rumi yang perlu untuk kita ikuti. Begitulah keiman para sahabat r..hum yang sanggup mengorbankan harta dan jiwa mereka untuk Islam. Moga Allah S.W.T memberi kita ruang untuk berjuang dan syahid.

0 ulasan:

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media