Sabtu, 30 Julai 2011

Falsafah Ramadhan


Salam Ramadhan..

Ahlan wa sahlan ya ramadhan. Ramadhan yang kita rindui kini kunjung tiba lagi. Alhamdulillah atas kurniaan kasih sayang Ilahi masih kita di beri peluang untuk bertemu dengan bulan penuh barakah ini. Bercerita berkenaan Ramadhan,maka di situ ada falsafahnya tersendiri.

Setiap ibadah yang telah diwajibkan oleh Allah S.W.T ke atas kita seperti puasa, solat, zakat, haji dan lain-lain lagi, selain merupakan jalan untuk kita mendekatkan diri kita kepadaNya dan tunduk kepada perintahNya serta menyahut seruanNya, ibadah juga memiliki nilai-nilai sampingan yang amat penting kembali kepada diri kita sendiri mahupun kepada masyarakat. Ia akan memberi kesan yang positif dan tarbiyah yang baik untuk individu mahupun masyarakat keseluruhannya. Puasa adalah salah satu darinya yang memberi tarbiyah secara individu mahupun masyarakat.

Adalah hal yang disepakati bahawa perut adalah sumber penyakit. Puasa dari kesihatan membawa banyak manfaat bagi tubuh badan manusia. Sebahagian doktor-doktor pakar di barat dan India sering menganjurkan pesakit-pesakit mereka untuk melakukan puasa untuk menyembuhkan penyakit para pesakit. Selain puasa bertindak menghancurkan sisa-sisa racun atau tosik dalam darah manusia dengan berpuasa juga akan memberi kesegaran pada otot-otot dan akan membuat lebih sihat.

Manfaat Puasa Pada Orang yang Berpuasa

"Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa"
(Al Baqarah:183).

Sepertimana yang telah di firmankan Allah dalam ayat di atas, cukup untuk kita faham bahawasanya falsafah puasa kita yang sebenar ialah untuk melahirkan manusia yang bertaqwa kepada Allah S.W.T kerana taqwa adalah tiket untuk ke syurga. Segala timbunan harta di dunia dan anak-anak tidak lagi bermanfaat di sana nanti. Firman Allah S.W.T

, "Hari (akhirat) ialah hari yang tiada guna lagi harta dan anak-anak, kecuali orang2 yang pulang mengadap Tuhannya dalam keadaan Qalbun Salim "


BagaimanaRamadhan Membentuk Muslim Menjadi Bertaqwa ?

Surah Ali-Imran ayat 17 memberikan jawapannya:

"Orang2 yang sabar, yang benar, yang tetap didalam ketaatan, yang menafkahkan (sebahagian dari harta mereka) dan orang2 yang bangun minta ampun diwaktu sahur"

1. Sabar


Puasa mengajar kita erti sabar yang berterusan. Kita di tuntut untuk sabar menahan haus dan lapar dari pagi hinggalah terbenamnya matahari. Sabar terhadap menurut keinginan hawa nafsu melulu. Sabar ketika miskin dan sabar pada ketika kaya. Hidup ini penuh dugaan dan semuanya menguji diri dan meruntun kesabaran.

2.Benar (Sidiq)


Orang-orang yang berpuasa hendaklah jujur dalam berpuasa, makan, jujur perkataannya, jujur tingkah lakunya, Jujur dalam berniaga, jujur dalam semua hal dan bidang. Sabda Nabi S.A.W,

"Peniaga yang jujur duduk seperti ini dengan ku di syurga" sambil menunjuk isyarat 2 jari (telunjuk dan jari hantu).

Begitu dekat gambaran orang yang jujur dengan Nabi. Sesungguhnya nilai kejujuran ada dalam hati dan hanya Allah juga empunya diri sahaja yang tahu .


3. Qonitin. (Sentiasa dalam ketaatan)

Falsafah puasa mendidik kita supaya sentiasa berada dalam ketaatan yang berterusan Dari pagi sampai malam, dari buka mata hingga tutup kembali, dari muda hingga tua, dari anda mengenal hidayah, hinggalah meninggal dunia. Itulah teras ibadah di bulan Ramadhan. Siang berpuasa, malam bertarawikh dan qiamulail, kemudiannya ditambah lagi dengan bersedekah dan mengeluarkan zakat. Ini semua adalah perjuangan dalam ketaatan kepada Allah S.W.T, menjaganya bukan mudah dan ianya memerlukan kekuatan batin dan sokongan dari luar.

4. Meng infaqkan Harta dan Berzakat

Allah mewajibkan ke atas kita puasa supaya yang kaya antara kita akan merasai bagaimana kehidupan yang dialami oleh orang-orang yang susah antara kita. Ini akan menimbulkan sifat tawadhu dan rendah diri orang yang berada dan akan membuat mereka tidak merasa bakhil untuk mengeluarkan harta mereka membantu orang-orang yang memerlukan. Tambahan pula sabda Nabi S.A.W :

"Barangsiapa memberi makan kepada orang yang berpuasa maka baginya seperti pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangi sedikitpun dari pahalanya. "
(HR. Ahmad dan At-Tirmidzi).

Menurut Ibnu Abbas r.a bahawasanya Rasulullah S.A.W telah mewajibkan zakat fitrah sebagai penyucian bagi orang yang berpuasa dari perkataan yang tidak ada manfaatnya dan perkataan keji dan sebagai makanan bagi orang-orang miskin.

5. Mustaghfirin Bil Ashar (Mohon ampun di waktu sahur)
Orang yang berpuasa, sebagai pelengkap kepada puasa, agar benar-benar sempurna ibadah di bulan Ramadhan dan terlepas dari dosa, lalu dari azab kubur dan neraka, mereka bertahajud dan bermunajat kepada Allah S.W.T. memohon ampun atas segala dosa yang dilakukan serta mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. Sabda Rasulullah S.A.W dari Abu Hurairah r.a:

”Barangsiapa berdiri mengerjakan shalat malam di bulan ramadhan karena iman dan karena mengharap akan Allah ,di ampunilah dosanya yang telah lalu.”
(H.R. Al Bukhary dan Muslim)

Demikianlah Ramadhan membentuk falsafah tersendiri dalam melahirkan muslim yang bertaqwa. Sehubungan dengan itu marilah kita pertingkatkan amalan dan menempuh madarasah tarbiyyah ini dengan penuh sifat penghambaan agar Ramadhan tahun ini adalah yang terbaik dalam kehidupan kita dari yang sebelumya.

2 ulasan:

fuad ansari berkata...

kalaupun dengan berpuasa tidak ada manfaatnya di dunia, manfaat di akhirat sudah mencukupi untuk kita sama2 menunaikan ibadat puasa.. apatah lagi jika berpuasa mempunyai manfaat di dunia dan akhirat.. lebih2 lagi kita kena usaha agar dapat memenuhi tuntutan puasa..

sama2 usaha agar puasa tidak sekadar lapar dan dahaga tetapi dipenuhi dengan amalan2 kebaikan..

selamat berpuasa... (",)

31 Julai 2011 pada 7:26 PG
MukhLiS berkata...

Betul.. semoga ibadah puasa kita thn ini mencapai ibadah kesempurnaan Ramadhan.ameen :)

31 Julai 2011 pada 3:35 PTG

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media