Ahad, 14 Ogos 2011

RAMADHAN BULAN AL-QURAN


Sabda Rasulullah S.A.W :
“Puasa dan Al-Qur`an itu akan memberikan syafa’at kepada hamba di hari kiamat. Puasa akan berkata, ‘Ya Rabbi, aku telah menghalanginya dari makan dan syahwat, maka perkenankanlah aku memberikan syafa’at untuknya.’ Sedangkan Al-Qur`an akan berkata, ‘Ya Rabbi, aku telah menghalanginya dari tidur di malam hari, maka perkenankanlah aku memberikan syafa’at untuknya.’ Maka Allah Swt. memperkenankan keduanya memberikan syafa’at.”
(HR Imam Ahmad dan Ath-Thabrani).

Bulan Ramadhan mendapat banyak nama dan gelaran tersendiri. Selain di gelar bulan puasa di antara nama lain bulan Ramadhan ialah bulan Al-Quran dan bulan tilawah. Allah S.W.T telah memuliakan Ramadhan berbanding bulan-bulan yang lain dengan memilihnya sebagai bulan diturunkannya al-Qur’an Al-Karim. Keistimewaan ini diberikan oleh Allah kepada bulan Ramadhan sebagaimana dinyatakan melalui firman-Nya:

“...Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan menjadi pembeza (di antara yang hak dengan yang bathil).”
(Surah al-Baqarah, 2: 185)

Penurunan Al-Quran

Tujuan Allah menurunkan al-Qur’an kepada Rasul kita Muhammad S.A.W demi untuk membimbing manusia ke jalan yang benar. Turunnya al-Qur’an merupakan peristiwa besar yang sekaligus menyatakan tinggi kedudukannya bagi penghuni langit dan bumi. Allah S.W.T menjelaskan bahawa al-Qur’an diturunkan pada malam yang penuh kemuliaan dan kesejahteraan, iaitu malam al-Qadr. Malam yang penuh dengan kebaikan melebihi seribu bulan. Ini sebagaimana firman-Nya:

“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam al-Qadr. Tahukah kamu apa dia malam al-Qadr? Malam al-Qadr adalah malam yang lebih baik dari seribu bulan.” (Surah al-Qadr, 97: 1-3)

Berdasarkan pengangan jumhur ulama, al-Qur’an diturunkan secara sekaligus ke langit dunia di Baitul ‘Izzah untuk menunjukkan kepada para malaikat-Nya bahawa betapa agungnya persoalan al-Qur’an ini. Seterusnya al-Qur’an diturunkan kepada Nabi S.A.W pertama kali pada al-Qadr. Kemudian secara beransur-ansur selama dua puluh tiga tahun bersesuaian dengan peristiwa-peristiwa yang mengiringinya bermula dari Baginda S.A.W diutus sehinggalah wafatnya. Ianya dinyatakan oleh Allah S.W.T melalui firmanNya:

“Dan al-Qur’an telah Kami turunkan dengan beransur-ansur agar kamu membacakannya perlahan-perlahan kepada manusia dan Kami menurunkannya bahagian demi bahagian.” (Surah al-Isra’, 17: 106)

Tadarus al-Qur'an


Bertepatan dengan turunnya al-Qur’an di bulan Ramadhan Maka kita dituntut untuk menyibukkan diri dengan bertadarus atau mentadabburinya. Maksud tadarus di sini adalah merujuk kepada membaca, mengulangkaji, mengajar, atau menyemak bacaan al-Qur’an.

Ibnu Abbas ra. meriwayatkan:
“Rasulullah SAW adalah orang yang paling dermawan. Beliau lebih dermawan lagi pada bulan Ramadhan di ketika Jibril ‘alaihis Salam datang menemui beliau. Jibril a.s selalu mendatangi baginda pada setiap malam bulan Ramadhan untuk membaca, mengajar, dan menyemak bacaan al-Qur’an bersama beliau. Ketika waktu tersebut, Rasulullah S.A.W lebih dermawan dari hembusan angin.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Malahan tuntutan untuk kita bertadarus dinyatakan melalui keutamaan berkumpul di masjid-masjid untuk mempelajari Al-Qur’anul Karim, Rasulullah S.A.W bersabda:

”Tidaklah berkumpul suatu kaum di salah satu rumah Allah seraya membaca kitab Allah dan mempelajarinya di antara mereka, kecuali turunlah ketenangan atas mereka, serta mereka diliputi rahmat, dikerumuni para malaikat dan disebut-sebut oleh Allah kepada para malaikat di hadapan-Nya. ” (HR. Muslim)

Justeru itu, maka seharusnya kita menjadikan bulan Ramadhan ini sebagai bulan untuk kita mempertingkatkan bacaan dan memperbetulkan bacaan al-Quran kita. Tatkala kita di madrasah tarbiyyah di bulan Ramadhan yang mulia ini, sewajarnya kita faham mentaddabbur al-Quran bukan hanya di bulan Ramadhan. Jangan dibiarkan al-Quran itu menjadi kitab usang umpama suci dalam debu yang hanya di baca ketika Ramadhan sahaja, tetapi pembacaan dan pentaddabburan al-Quran itu berterusan walaupun Ramadhan sudah berlalu.

0 ulasan:

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media