Sabtu, 20 Ogos 2011

LAILATUL QADAR : 1 PENCARIAN YANG DIBERKATI

Asslamu'alaikum w.b.t sahabat2..
Alhamdulillah tiba sudah kita pada fasa 10 hari terakhir Ramadhan. 10 akhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin . Malam yang dikatakan Allah S.W.T melipat gandakan pahala menyamai 1000 bulan seperti mana firman Alah S.W.T dalam surah Al Qadr yang bermaksud:

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada (malam) Lailatul Qadar. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Lailatul Qadar itu?. Lailatul Qadar itu adalah malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala urusan(yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikutnya). Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.”

Bilakah Malam Al-Qadr?
Sebagaimana yang kita tahu, Lailatul Qadar sudah pasti akan berlaku pada bulan Ramadhan. Maka kita hendaklah berusaha mencari Lailatul Qadar ini pada 10 malam yang terakhir bulan Ramadhan. Ianya dinyatakan berdasarkan hadis Rasulullah S.A.W yang bersabda bermaksud:

“Carilah Lailatul Qadar pada malam-malam ganjil dari sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan.”- (Hadis riwayat Bukhari)

Menghayati Lailatul Qadar
Kerana mulianya Lailatul qadar, Rasulullah S.A.W. menganjurkan supaya umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang berkat itu dengan pelbagai jenis amalan dan ibadah yang diterangkan di antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.

Maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu".

Sepertimana yang dinyatakan dalam hadis tersebut, kita di tuntut untuk mengerjakan pelbagai jenis ibadah lain. Ibadah yang kita lakukan pada Lailatul Qadar ini pahala amalan akan dilipatkan gandakan oleh Allah. Kita bangun pada malam harinya untuk melakukan ibadah qiamulail dan kita melakukannya untuk mendapatkan keredhaan Allah. Segala ibadah yang kita lakukan dengan penuh keikhlasan akan diterima oleh Allah dan pahala akan dilipat gandakan.

Berdoa Beroleh Kesejahteraan & Keampunan Dosa
Pada Lailatul Qadar adalah di antara waktu-waktu yang mustajab untuk kita berdoa kepada Allah. Maka berdoalah kita agar diberikan kebahagian di dunia dan akhirat. Berdoalah keampunan buat ibu,bapa dan guru yang mendidik kita. Dalam masa yang sama Kita hendaklah sentiasa memohon keampuan kepada Allah di atas dosa-dosa yang telah kita lakukan. Malam Al Qadar adalah waktu yang sangat baik bagi kita membersihkan diri dari segala dosa-dosa yang pernah kita lakukan sebelum ini. Perbanyakkanlah bacaan istighfar kepada Allah dan melakukan solat sunat taubat. Semoga Allah akan memberi keampunan atas segala dosa-dosa yang telah kita lakukan. Lailatul qadar akan menjadi malam untuk kita suci dari segala dosa-dosa jika kita ikhlas memohon keampunan kepada Allah.

Saidatina Aishah r.ha bertanya kepada Rasulullah S.A.W, katanya :

“Ya Rasulullah S.A.W andainya aku mendapati malam lailatul qadar, apakah doa yang patut aku bacakan? “
Rasulullah S.A.W kemudian berdoa dengan doa :
“Ya Allah! Sesungguihnya Engkau Maha Pengampun, oleh itu berilah keampuanan-Mu untukku “

Membersihkan Jiwa Dengan mengingati Allah
Pada 10 malam terakhir bulan Ramadhan hendaklah kita lebih mendekatkan diri kepada Allah. Lailatul qadar adalah waktu yang paling baik untuk kita mendekatkan diri kepada Allah. Pada lailatul qadar ini hendaklah kita memperbanyakkan menyebut nama Allah dengan berzikir. Hati kita akan menjadi tenang apabila selalu menyebut nama Allah. Allah akan memberi ganjaran pahala yang besar kepada hamba-hambaNya yang beriman, yang banyak menyebut nama dan mengingatiNya pada lailatul qadar ini. Alunkan bacaan al-quran pada setiap malam-malam yang kita lalui dalam mencari lailatul qadar.

Sama-sama kita berusaha untuk mencari dan meningkatkan ketakwaan kepada Allah serta melakukan amal ibadah dengan penuh keikhlasan pada Lailatul Qadar bagi mendapatkan keberkatan yang ada pada malam itu. Semoga segala amal ibadah yang kita lakukan pada Lailatul Qadar ini akan diterima dan diberkati oleh Allah S.W.T.

0 ulasan:

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media