Sabtu, 4 Februari 2012

MAULIDUR RASUL : Sambutan Diingat Sunnah Dilupa

Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Allah dengan nikmat iman,islam dan kehidupan yang di kurniakanNya. Selawat dan salam buat junjungan besar kita nabi Muhammad S.A.W. Semuanya bermula dengan usaha dakwah baginda S.A.W dalam menyambung tugas para nabi dalam menyampaikan masej dakwah dan kalimah tauhid. Tanpa pengorbanan yang baginda S.A.W bersama para sahabat r.hum mungkin kita hari ini berada dalam agama majusi, hindu, buddha mahupun kristian. Dengan usaha yang di bawa oleh baginda S.A.W maka kita dapat mengetahui dan memahami apa itu Islam,. Firman Allah S.W.T dalam surah At-Taubah ayat 33. 

Yang bermaksud: Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan ugama yang benar (ugama Islam), untuk dimenangkan dan ditinggikannya atas segala ugama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya. 

Sambutan Diingat Sunnah Dilupa 

Alhamdulillah apabila tiba hari kelahiran Rasulullah S.A.W, pasti akan ada perarakan, selawat, ceramah dan program-program mengingati junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Akan tetapi malangnya, ianya berterusan selama seminggu sahaja, paling lama pun sebulan. Selepas tu selawat, masjid dan surau yang penuh kembali sepi. Tunggu maulidurrasul tahun depan pula baru orang kembali ke masjid dan berarak sambil berselawat. Ianya berterusan begitu dan rancangan tv juga pada awal maulidur rasul menayangkan cerita berunsur Islam, selepas seminggu kemudian rancangan maksiat dan budaya hedonisme kembali merancakkan arena hiburan tanah air. 
Sememangnya maulidur rasul ini tiada di zaman rasulullah dan sahabat, ini kerana pada ketika itu mereka menyayangi Rasulullah S.A.W malahan sentiasa mengamalkan sunnah baginda S.A.W. Akan tetapi zaman kita kini bagaimana? Tujuan kita mengadakan sambutan maulidur rasul adalah ingin mewujudkan kecintaan kita kepada Rasulullah. Zaman kini melihatkan kepada kita ada insan yang mengaku ummat Rasulullah S.A.W akan tetapi tidak pun mengetahui sirah dan tidak juga mengamalkan sunnah Rasulullah S.A.W. Zaman kini juga melihatkan manusia semakin tega melakukan maksiat malahan berbangga dengan kemaksiatan. Ianya semakin menepati sabda Baginda SAW bermaksud: 

 “Ketika dunia berada hampir di penghujungnya, kamu dapati maksiat dilakukan secara terang terangan. Zina dilakukan dengan sewenang-wenangnya persis seperti perilaku haiwan. Yang tinggal hanyalah manusia yang keji dan buruk perangainya. Ketika itulah berlakunya kiamat.” 
(Hadis riwayat Muslim) 

Sayang seribu kali sayang apabila sambutan maulidur rasul yang disambut secara besar-besaran tetapi tidak mengetuk pintu hati kecil kita untuk lebih mencintai Rasulullah S.A.W. Sunnah Rasulullah S.A.W semakin dilupai. Hari Jumaat yang hadir tidak diserikan dengan bacaan surah al-kahfi, pagi-pagi yang kita lalui tidak disemai dengan solat dhuha, zikir dan istighfar yang diamalkan oleh Rasulullah S.A.W telah diganti dengan muzik yang melalaikan..Sunnah yang paling besar malah ianya adalah tuntutan Allah S.W.T ialah meninggikan kalimah tauhid serta berkata benar kepada pemimpin yang zalim juga tidak kita laksanakan. Banyak lagi amalan sunnah Rasullah S.A.W yang kita tidak terapkan dalam kehidupan seharian. 

Mengakhiri penulisan saya pada kali ini, saya mengajak sahabat2 untuk kita sama2 bermuhasabah diri sejauh mana kasihnya kita kepada Rasulullah S.A.W. Sebanyak mana sunnah Rasulullah yang telah kita amalkan serta sedalam mana sirah Rasulullah S.A.W yang telah kita kuasai. Akhirnya marilah kita berpegang kepada apa yang disampaikan oleh Rasulullah S.A.W dan kita martabatkan kalimah tauhid sejajar dengan sabda Rasulullah S.A.W : 

“Aku tinggalkan kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selama mana kamu berpegang dengan kedua-duanya, iaitu kitab Allah (Al-Qur’an) dan sunnahku.” – Riwayat Abu Daud.

0 ulasan:

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media