Sabtu, 3 September 2011

MELESTARIKAN TARBIYYAH RAMADHAN

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah S.W.T memberi kita ruang untuk bersama dalam bulan suci Ramadhan. Bulan mulia yang kita merasakan keberkahannya, penuh dengan maghfirah dan rahmat Allah S.W.T. Dalam erti kata lain,kita seharusnya telah berhasil menjalankan perintah Allah S.W.T dengan penuh keikhlasan. Kita telah berpuasa dan memperbanyakan ibadah semata-mata hanya kerana Allah S.W.T. Kita sepatutnya berbahagia, kerana di samping telah berhasil menabung pahala, dosa-dosa kita yang telah lalu juga InsyaAllah diampuni oleh Allah S.W.T. Sebagaimana hal ini dijamin oleh Rasulullah S.A.W dalam sabdanya:

"Barang siapa menjalankan ibadah puasa di bulan Ramadhan semata-mata kerana Allah dan mengharap ganjaran dari pada-Nya, maka diampunilah dosa-dosanya yang telah lalu." (Riwayat Bukhari)

Namun begitu persoalan yang timbul ialah bagaimanakah kita selepas kembali ke fitrah yang suci? Ramadhan adalah titik tolak kembali ke fitrah sejati. Madrasah Ramadhan melahirkan ketaatan kepada Allah S.W.T bukan hanya pada tahun tersebut sahaja, akan tetapi ianya berkekalan hingga tahun-tahun yang mendatang.

Pelajaran Dari Ramadhan
Tarbiyyah Ramadhan ini banyak mengajar dan membentuk kita menjadi peribadi yang mantap. Malahan dari Ramadhan setidak-tidaknyanya kita mendapat 3 pelajaran penting yang harus dipertahankan prestasinya dan dilestarikan dalam hidup seharian oleh setiap peribadi beriman, sehingga menjadi peribadi yang selalu bersih dan fitri, peribadi yang menjaga diri dan keluarganya dari api neraka sehingga dengannya pula kelak akan lahir masyarakat yang bersih pula.

Pelajaran Pertama : Mengendalikan Hawa Nafsu
Selama sebulan Ramadhan ini telah mendidik jiwa kita menjadi insan yang mampu menundukkan hawa nafsu dan mengendalikannya dari kemaksiatan. Hawa nafsu yang kuat menghambat manusia ini sebenarnya lemah dan ianya dibuktikan dengan pada bulan Ramadhan ini kita dapat mengendalikan nafsu dari menguasai kita. Dalam surat An Nazi’at ayat 40-41, Allah S.W.T menegaskan bahawa hanya dengan takut kepada Allah secara jujur seseorang dapat mengendalikan nafsunya, Allah berfirman:

"Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Rabbnya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, Maka sesungguhnya surgalah tempat tinggal (nya)." (An Nazi’at: 40-41)

Ini menunjukkan bahwa dalam diri manusia ada dua kekuatan yang saling tarik menarik. Kekuatan nafsu dan kekuatan takut kepada Allah berupa iman. Bila takutnya kepada Allah lebih kuat, maka terkendalikanlah nafsu. Sebaliknya bila takutnya kepada Allah lebih lemah, maka nafsu akan lebih dominan. Bila nafsu yang dominan, maka ianya mengutamakan dunia di atas akhirat

Pelajaran Kedua : Menundukkan Syaitan
"Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka jadikanlah ia sebagai musuh, kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala." (Fatir : 6)

Bulan Ramadhan melihatkan kepada kita bahawa syaitan ini lemah dan tidak berdaya. Ianya dibuktikan apabila kita dapati masjid dan surau hidup dan ramai orang berada di dalamnya untuk beribadah seperti qiamulail, tarawikh dan iktikaf. Tambahan pula, bulan Ramadhan ini juga kita terdengar suara mendengung orang-orang sedang membaca dan bertadarus Al-Qur’an di mana-mana sahaja. Sehinggakan Al-Quran telah dijadikan budaya pembacaan bagi masyarakat. Inilah kekuatan Ramadhan pada hati seorang mukmin yang dapat menundukkan syaitan musuh yang nyata.

Pelajaran Ketiga :Meninggalkan Dosa dan Kemaksiatan
Ramadhan adalah bulan perjuangan menjauhi dosa-dosa. Seharusnya kita telah berhasil membuktikannya selama Ramadhan untuk meninggalkan segala bentuk dosa dan kemaksiatan. Bahkan kita berusaha menjauhi sekecil apapun perbuatan yang sia-sia. Kita berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadikan setiap detik memberikan makna dan menjadi ibadah kepada Allah SWT. Setiap saat lidah kita basah dengan dzikir, jauh dari pembicaraan dusta dan nista. Pandangan kita selalu tertuju kepada ayat-ayat Al Qur’an dan terjaga dari segala yang diharamkan. Langkah kaki kita senantiasa terhantar menuju masjid dan tangan kita banyak memberikan sedekah.

Kesimpulan
Ramadhan telah menjadi contoh kehidupan hakiki dan keperibadian hakiki seorang mukmin sejati. Itulah rahsia mengapa Allah SWT menjadikan amalan-amalan Ramadhan sebagai tangga menuju taqwa: la’allakum tattaquun? Ramadhan adalah teras kesedaran kepada pengabdian sebagai hamba Allah S.W.T. Pengakhiran dari Ramadhan itulah yang kita lihat bahawa kita telah kembali kepada fitrah yang hakiki..Kembali bersungguh-sungguh mentaati Allah dan mengagungkan-Nya. Kembali meramaikan masjid, mengajakan keluarga, anak-anak untuk menunaikan solat sebagai kewajiban kita kepada Allah S.W.T yang tidak boleh dilalaikan, mempelajari Al-Quran, membacanya dan memahaminya, mengendalikan nafsu dari dosa-dosa, menundukkan syaitan, menghidupkan malam-malam dengan qiyamullail, seperti suasana selama Ramadhan dan mengasihi saudara muslim serta memperbanyakkan sedekah.

0 ulasan:

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media