Jumaat, 28 Oktober 2011

Dzulhijjah Berbanding Yang Lain

Alhamdulillah bulan Dzulhijjah datang kembali, bila bulan ini datang, lagu panggilan haji dendangan Orkes El Suraya pasti akan kedengaran samada di radio mahupun di mana-mana tempat yang berunsurkan Islam. Maha Hebat Allah S.W.T yang menghimpunkan manusia sekian banyaknya di tempat Nabi Adam a.s, Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s membina Kaabah. Tanah Haram Makkah Al-Mukaramah di penuhi oleh hamba-hamba Allah S.W.T yang bertakwa pada bulan ini. Tidak sekadar itu bulan Dzulhijjah ini juga mempunyai keutamaan yang tinggi sehingga Diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a dari Rasulullah S.A.W bersabda:

Tiada diantara hari-hari beramal soleh lebih dicintai oleh Allah S.A.W daripada sepuluh (10) hari ini, mereka (para sahabat) bertanya: tidak (juga) jihad dijalan Allah S.A.W? (bersabda): tidak juga jihad fisabilillah, kecuali seorang laki-laki yang keluar (jihad) dengan jiwa dan hartanya, lalu ia tidak kembali dari hal itu sesuatu pun.
(HR. Bukhori: 969)

Hadits ini menunjukkan atas keutamaan sepuluh hari pertama dari bulan dzulhijjah dibanding hari-hari setahun, kerana Rasulullah S.A.W menyaksikan hal itu dalam hadits ini, dan kerana beliau menganjurkan untuk beramal soleh pada hari-hari itu. Ianya tidak sekadar itu, malahan Allah S.W.T juga berfirman:

Demi fajar, dan malam yang sepuluh
– al-Fajr (89) : 1-2

Para ulama telah menafsirkan malam yang sepuluh itu sebagai malam-malam pada sepuluh hari yang pertama dalam bulan Zulhijjah. Imam Ibn Rajab r.h berkata:

“Malam-malam yang sepuluh adalah sepuluh hari Zulhijjah, inilah tafsiran yang benar dari majoriti ahli tafisr daripada kalangan salaf dan selain mereka. Dan tafsiran ini telah sahih pula (diterima) daripada Ibn ‘Abbas r.a.” – Ibn Rajab, Latha’iful Ma’arif, ms. 470. Penulis nukil dari buku Ensiklopedi Amalan Sunnah Dibulan Hijriyah.

Dengan itu, seharusnya kita fahami bahawa bulan Dzulhijjah ini memberi ruang kepada kita untuk lebih meningkatkan amalan2 kita. Banyakkanlah berzikir,membaca al-quran, berpuasa, melakukan solat2 sunat dan sentiasalah bersedekah kerana tuntutan Allah S.W.T jelas berkenaan keutamaan bulan Dzulhijjah ini. Tambahan pula Allah S.W.T banyak mengampunkan hamba2nya dalam bulan ini berdasarkan hadis :

Tiada suatu hari hari yang di dalamnya ALLAH menyelamatkan hamba-NYA dari neraka yang lebih ramai daripada hari Arafah iaitu tatkala ALLAH mendekat dan berbangga di hadapan para malaikat-NYA seraya berfirman: Apa yang mereka inginkan?” – Hadis riwayat Imam Muslim di dalam Sahihnya, no: 2402

p/s : maaf penulisan kali ini ringkas sgt..

0 ulasan:

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media