Khamis, 22 Oktober 2009

Gerbang Perkahwinan Farhan



Perkahwinan adalah merupakan satu ibadah suci yang termaktub dalam al-Quran dan hadith-hadith Nabi. Dalam perkahwinan itu sendiri mengandungi banyak hikmah dan keistimewaan. Maka sesiapa yang mampu melaksanakannya dengan sempurna, maka ia dan pasangannya akan mendapat ganjaran.

Dalam surah ar-Rum ayat 21, Allah SWT berfirman yang bermaksud:

"Dan di antara tanda-tanda kebesaran Allah ialah Dia telah menciptakan untuk mu isteri-isteri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya; dan dijadikannya antara kamu rasa kasih sayang.

Dalam sebuah hadith, Baginda Rasulallah pernah bersabda yang bermaksud:

"Bahawa dua rekaat solat orang yang beristeri adalah lebih baik daripada tujuh puluh rekaat solat orang bujang".

Dalam memenuhi tuntutan sunah Rasullullah ini, pada tarikh 17.10.2009 merupakan tarikh keramat bagi keluarga kami. Di tarikh ii Farhan telah sah menjadi suami orang sekaligus menamatkan zaman bujangnya. Dijodohkan dengan Nor Azma binti Ghazali graduan UM" dalam bidang pendidikan Islam dari Kuala Nerang Kedah. Majlis besar-besaran yang diadakan di rumah pengantin perempuan menjemput 5000orang dan sebanyak 3ekor lembu menjadi mangsa untuk santapan tetamu yang hadir. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Cuma masa dj sebut nama je yang kurang tepat. Dia sebut nama pengantin lelaki Farhan sahaja, bukan Farhannizam. Sahabat saya Akhi Syukri dan Akhi Tasnim terus memandang saya. Kami tergelak bila dia mengulangi beberapa kali.
Tak kisah la.. yang penting abang saya sudah selamat menjadi raja sehari. Di kesempatan ini juga saya mengucakan terima kasih buat sahabt saya Akhi Tasnim, Akhi Syukri, Ukhti Faten dan Kak Farhana kerana sudi hadir bersama-sama memeriahkan lagi majlis. Buat abang dan kakak ipar saya Muhamad Farhannizam dan Nor Azma, saya ucapkan tahniah dan saya mendoakan kebahagiaan sehingga ke akhir hayat. Semoga dipertemukan di syurga Allah kelak. Amiin..

2 ulasan:

UMMU HAFSIN berkata...

ingatkn akh farhan yg kawen td...

23 Oktober 2009 pada 11:54 PTG
saksi kawin berkata...

mana ade bnyk kali , 2 kali je coz tokk kadi tak ajar lafaz, kali kedua bru ajar, selalunya lain negeri lain lafaz .

10 Disember 2009 pada 8:32 PTG

Hakikat Post Terbaik


Sahabat

Hakikat Media